Monday, February 18, 2013

Mary Thompson dan Peter Root terbunuh semasa kembara berbasikal keliling dunia

Pasangan pengayuh basikal dari Britain terbunuh dalam kemalangan jalanraya di Thailand. Pasangan ini Peter Root (Guernsey) dan  Mary Thompson (Bristol) telah bertemu 14 tahun dahulu. Seterusnya telah memulakan pengembaran berbasikal selama 18 bulan mengeliling dunia. Mereka telah memulakan perjalanan pada Julai 2011.
 sumber gambar: http://www.dailymail.co.uk/news/article-2280002/Guernsey-couple-Peter-Root-Mary-Thompson-killed-round-world-cycling-tour-Thailand.html

sumber gambar:http://www.channelonline.tv/channelonline_guernseynews/DisplayArticle.asp?ID=503877

Keduanya dalam berusia 34 tahun.Thailand telah mencatatkan 13,000 kematian melalui kemalangan dalam tempoh setahun dan 1 juta kecederaan melalui kemalangan. Tidak disangka mereka boleh selamat merentas negara bergolak Iran dan Turki. Tetapi tidak selamat di jalanraya Thailand.

Lihat video Peter Root dan  Mary Thompson yang bertajuk 'Cycling Across Iran' [ http://www.greenprophet.com/2013/02/english-cyclists-killed-after-surviving-iran-and-turkey/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+greenprophet+%28Green+Prophet%29 ]
Keratan akhbar Metro 19.2.2013.

Pengembaran berbasikal mereka telah merentasi Eropah dan asia Tengah. Mereka telah mencatatkan perjalanan merek dalam laman 'Two On Four Wheels' [http://www.twoonfourwheels.com/]. Thailand adalah negara yang ke 23 dalam kembara berbasikal mengeliling dunia.

Peter Root berkelulusan degree in fine art dari University College Falmouth serta pernah mengadakan beberapa pameran seni.

Sember:
Metro 19.2.2013

ADAKAH KITA PERLU BERHENTI MENGAYUH BASIKAL?
[ http://lamanbasikal.blogspot.com/2013/02/peringatan-dari-peter-root-dan-mary.html ]

No comments:

Post a Comment