Friday, November 18, 2011

Petua untuk berjaya dalam perniagaan basikal

INGIN BERJAYA DALAM PERNIAGAAN BASIKAL

1. Jangan berbelanja melebihi pendapatan.

Perkara ini sering dilakukan dalam perniagaan. Ada orang kata, satu daripada empat wanita yang memulakan perniagaan akan gagal? Ada juga orang kata, empat daripada lima orang lelaki gagal dalam perniagaan? Alasan biasa: Mereka berbelanja lebih banyak dari yang mereka dapat.

Jumlah wang yang anda terima dipanggil "jualan kasar," atau gross sales. Wang yang anda belanjakan untuk menjaga perniagaan anda akan dipanggil "atas kepala." atau overhead. Overhed ini termasuk sewa, bil telefon dan elektrik. Perbelanjaan yang paling besar adalah kos "inventori" - barang-barang yang ketara yang anda akan jual.

Apa yang tinggal selepas dibelanjakan adalah "keuntungan." Anda boleh berseronok dengan semua keuntungan anda, dan jika anda bernasib baik, perniagaan anda akan terus membuat kira-kira jumlah keuntungan yang sama setiap hari.

Tetapi adalah lebih baik anda melabur semula sebahagian daripada keuntungan anda dalam mengembangkan perniagaan basikal anda. Ambil sedikit sahaja keuntungan anda, kembalikan kepada perniagaan basikal anda.

2. Perniagaan yang sihat adalah perniagaan yang terus meningkat.

Semasa keadaan perniagaan basikal anda meningkat naik adalah amat penting untuk anda bersedia menghadapi kemurungan perniagaan basikal anda. Bersedia untuk menghadapik kejutan seperti pesaing baru, kekurangan bekalan, atau perubahan dalam trend membeli.

3. Ego boleh merosakkan perniagaan basikal anda.

Salah satu daripada sebab utama orang menghabiskan lebih banyak wang yang mereka dapat adalah kerana mereka merasa perlu untuk 'menunjukkan kehebatan kepada masyarakat.' Ini adalah satu situasi yang didorong oleh ego yang sebenarnya boleh dielakkan. Sebagai contoh, kawan anda mempunyai peralatan membaiki basikal yang terbaru dan mahal, sedangkan dia tidak terlibat dalam perniagaan basikal. Anda tidak perlu peralatan tersebut pada masa ini maka anda tidak perlu membelinya.

4. Semenjak dari hari pertama anda harus imbangkan antara perbelanjaan dan keuntungan

Apabila berhadapan dengan beberapa pilihan bagaimana untuk melaburkan wang dalam perniagaan anda, pilihlah pelaburan yang paling selamat dan menguntungkan. Pertimbangankan dengan teliti setiap sen dan setiap keputusan.

5. Awasi kebocoran wang dalam perbelanjaan overhed.

Sudah pasti, anda perlu menggunakan elektrik, dan mungkin akan mahu mempunyai insurans apabila perniagaan anda berkembang. Tetapi teliti segala kos yang lebih daripada RM25 sebulan dan lihat jika ia boleh dikurangkan atau dihapuskan. Adakah anda benar-benar memerlukan dua talian telefon? Bolehkah anda membeli alat kimpalan anda atau menyewanya? Adakah anda memerlukan langganan akhbar? Tiap-tiap RM25 sebulan yang anda jumatkan akan memberikan anda RM300 setiap tahun untuk dilaburkan semula sebagai inventori. Antara kebocoran yang besar dalam perniagaan basikal mengupah orang. Apa-apa yang boleh anda lakukan sendiri anda sendiri lakukan, jangan bayar kepada orang lain.

6. Dalam perniagaan basikal, hampir semua kos iklan tidak menguntungkan.

Dalam erti kata lain, jika anda membayar RM30 seminggu untuk iklan dikelaskan dalam akhbar, ia adalah sangat tidak mungkin untuk meningkatkan keuntungan anda dengan RM30 sehari. Satu-satunya pengecualian kepada peraturan pengiklanan dalam buku panduan telefon.

7. Gunakan iklan 'mulut ke mulut'

Beri orang suka bercakap tentang sesuatu yang ada disekeliling. Membiarkan orang bercakap adalah cara yang sangat paling berkesan untuk mengembangkan perniagaan basikal anda. Jadi, gunakan sikat, pen, pita pengukur, dan lain-lain yang orang selalu guna sebagai cenderamata yang boleh memaparkan alamat, nombor telefon dan slogan perniagan basikal anda. Beri barang-barang tersebut kepada pelanggan-pelanggan anda, dan tunggu mereka sebarkan reputasi anda. Perbelanjaan pengiklanan begini lebih menguntungkan pelanggan kerana mereka mendapat sesuatu yang mereka akan guna.

8. Dapatkan promosi percuma

Jika anda boleh melakukan sesuatu yang berbeza dalam perniagaan anda orang ramai akan bercakap tentang cara anda, anda akan mendapati maklumbalas yang sangat meluas. Anda boleh menaja kelab basikal ditempat anda tempatan dan berkayuh dengan mereka. Anda boleh melakukan pemeriksaan keselamatan percuma pada petang Ahad. Anda boleh adalah sudut pameran basikal antik di kedai anda. Anda boleh cuba macam-macam idea yang keratif. Anda boleh berikan baju t percuma dengan setiap basikal. Atau sesuatu yang pelanggan tidak terfikirkan untuk mendapatkannya!

Apabila anda melakukan sesuatu yang berbeza, bukan saja orang bercakap tentang anda, tetapi wartawan dan bloger akan tulis mengenai anda di akhbar, majalah dan blog. Mungkin anda dijemput untuk bercakap dalam radio, atau ditemubual di TV. Ini adalah lebih berkesan daripada lain keadah pengiklanan, dan ia percuma.

9. Lebih baik bermula secara kecilan

Bina perniagaan anda dengan keuntungan dari perniagan anda, bukan dari sumber lain seperti pinjaman. Cara ini, jika perniagaan anda gagal berkembang, ia tidak menyakitkan. Anda boleh cuba lagi. Memang  banyak perniagaan baru gagal, anda juga tidak terkecuali. Tetapi anda meningkatkan potensi anda untuk berjaya jika anda bermula dalam keadaan mencuba dua, tiga, atau lebih kali sehingga anda benar-benar berhak untuk menikmati kejayaan sebagai pengusaha kedai basikal.

9. Berpegang kepada apa yang anda tahu.

Perkara yang buruk bagi perniagaan adalah memberikan maklumat teknikal yang tidak betul, atau membuat pembaikan atau penyesuaian yang anda tidak layak atau mampu untuk membuatnya. Fokuskan kepada apa yang anda mahir. Ini akan menyebabkan pelanggan akan sentiasa mencari anda, kerana anda adalah pakarnya, atau dikenali kerana mempunyai inventori dalam satu-satu kerja.

10. Layan pelanggan anda seperti raja

Jika anda melayan pelanggan dengan amat baik, dia tidak mungkin untuk keluar dan memberitahu semua orang betapa baik dan bagusnya anda. Tetapi jika anda melayan pelanggan anda dengan teruk, dia akan memberitahu 40 kawan-kawannya supaya mereka tidak berurus niaga dengan anda. Layan pelanggan anda seperti raja dan kedai basikal anda mungkin mendapat reputasi terbaik!

11. Simpan pelbagai stok tapi sikit-sikit dan banyak jenis

Buat penambahan barangan kerap tetapi dalam kuantiti yang kecil. Pelanggan akan datang dari masa ke semasa terutama jika mereka tahu anda mungkin mempunyai apa yang mereka perlukan.

Disebabkan anda baru mula berniaga, tambahan barangan sedikit-sedikit, tetapi banyak jenis. Pembelian sikit-sikit barang akan menyebabkan anda membeli dengan harga yang mahal. tetapi yang lebih penting adalah anda mempunyai pelbagai barangan yang pelanggan anda mahu.Walau bagaimanapun, kos tambahan yang kecil dapat diimbangi dengan mempunyai apa yang pelanggan anda mahu sekerap mungkin. Sangat penting untuk anda mendapatkan seberapa banyak pembekal yang anda boleh.

12. Berseronok dengan apa yang anda buat.

Wang akan datang jika kita seronok membuat apa yang kita suka buat. Wang akan lari (kita kena kejar) jika kita melakukan dengan perasaan tidak seronok.

Sumber: www.bikewebsite.com

1 comment:

  1. Melalui kesukaran dan memerlukan bantuan kewangan untuk

    * pinjaman korporat
    * individu atau pinjaman peribadi
    * pinjaman perniagaan
    * pinjaman pendidikan

    Anda boleh menghubungi kami dengan email ini: janeoluda@outlook.com dengan maklumat di bawah untuk memproses permohonan anda untuk sekurang-kurangnya € 5000 kepada jumlah maksimum € 50000000 pada kadar 2% tanpa cagaran atau pemeriksaan keselamatan.

    * Nama:
    * Alamat:
    * negara:
    * telefon:
    * umur:
    * pekerjaan:
    * kedudukan diadakan di tempat kerja:
    * Jumlah pinjaman:
    * Tempoh pinjaman:
    * Tujuan pinjaman:
    * Pendapatan bulanan:

    Yang benar,
    Jane Oluda
    CEO / MD
    Rumah kewangan Jane Oluda (JOFH).

    ReplyDelete