Tuesday, November 15, 2011

Doa masuk dan keluar tandas Sebagai Pendinding Semasa Mengayuh Basikal


Doa Keluar Masuk tandas adalah doa yang boleh dijadikan pendinding semasa kita menjalankan aktiviti berbasikal. Kita tak tau apa yang akan melintas ketika kita mengayuh. Kadang-kadang kita mengayuh di tempat 'keras' kadang kita mengayuh di tempat 'lembut'. Kadang-kadang melintas benda putih dan kadang-kadang melintas benda hitam. Apa-apa pun kita doa pada Allah SWT supaya dijauhi benda-benda tersebut, kalau boleh tak nak terserempak dan tak nak terlintas. Dala pada itu tak rugi kita amalkan doa ini sebagai pendinding bagi memohon perlindungan dari Allah SWT semasa kita mengayuh basikal.

Apabila ditambah dengan niat kita mengayuh basikal adalah untuk sihatkan badan, moga-moga Allah SWT akan makbulkan doa kita. Bila dah sihat kita boleh menjalankan tanggungjawab kita seperti biasa. Nak tunggang kuda kita tak ada kuda, yang ada basikal.

Ingat! jangan lupa, amalkan doa ini semasa masuk dan keluar tandas. Kita membaca "Allaahumma innii a'uudzubika minal khubutsi wal khabaa'itsi." semasa kita memasuki tandas kerana tandas adalah tempat yang kotor. Tempat yang kotor disukai oleh syaitan, kita memohon perlindungan dari godaan syaitan lelaki dan syaitan perempuan yang berada dalam tandas.

Semasa keluar kita membaca "Ghufraanaka. Alhamdulillaahil ladzii adzhaba 'annjil adzaa wa'aafaanii.". Doa ini adalah untuk kita memohon ampunan dari Allah SWT kerana segala puji hanya bagi Allah yang telah menghilangkan penyakit kita dan telah menyembuhkan/menyelamatkan kita.

Bacalah doa ini.

(klik pada gambar diatas untuk dapatkan saiz besar dan anda boleh save, print dan tampal)

Doa ini telah dipetik dari: lamanperpustakaan.blogspot.com



Doa masuk dan keluar tandas adalah doa pendinding untuk diri kita. Mengamalkan doa pendinding ini boleh memberikan kebaikan pada jasad dan jiwa kita. Untuk itu marilah kita sama-sama berusaha untuk menjadikan doa pendinding ini sebagai amalan. Kepada yang ingin mengamalkannya, anda boleh 'save' gambar diatas dan ditampal ditempat yang boleh mengingatkan diri kita, keluarga kita, saudara mara kita, kawan-kawan kita. Semoga kita semua dapat manafaat dari doa ini dan menjadikan kita insan yang cemerlang dan sentiasa mendapat perlindungan Allah SWT sepanjang masa.

Untuk tahu lebih lanjut tentang kisah yang berkaitan dengan doa masuk dan keluar tandas anda boleh klik pada links pilihan dibawah.

Petikan 1:
Membaca doa perlindungan apabila masuk di dalam tandas Tandas adalah tempat kotor dan merupakan rumah bagi syaitan. Oleh itu ia akan cuba sedaya upaya menggunakan kesempatan yang ada untuk menguasai seseorang muslim setiap kali orang itu masuk ke tandas. Di dalam sebuah buku seorang mangsa sihir telah melapurkan bahawa dia pernah memasuki tandas dengan tidak membaca doa perlindungan. Seketika kemudian dia telah dirasuk oleh syaitan. Apabila Rasulullah S.A.W mahu memasuki tandas, baginda akan membaca doa perlindungan dengan berkata : Ertinya: 'Dengan nama Allah. Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung denganMu dari sebarang kekotoran dan gangguan syaitan'. [Riwayat al Bukhari dan Muslim] Maksudnya adalah berlindung dari gangguan syaitan-syaitan jantan atau betina
Sumber: http://komuniti.iluvislam.com/index.php?/topic/2669-pendinding-daripada-jinsyaitan/

Petikan 2:
Doa Masuk tandas: Ertinya: "Ya Tuhan, hamba berlindung kepadaMu dari segala kekotoran dan segala kejahatan" (Riwayat Bukhari)


Doa keluar tandas: Ertinya: "Bersyukur kepada Allah yang telah mengurniakanku kenikmatan dan mengekalkan dalam diriku kekuatan dan menjauhkan segala penyakit daripada aku." (Riwayat Ibnu sunni dan al-Tabarani)

Sumber: http://www.islam2u.net/index.php?limitstart=267
Petikan 3:
Antara aktiviti yang berfaedah boleh dilakukan di tandas adalah berak, kencing, cuci baju, makan, tido, mengelamun, berangan, mandi, cuci tandas, merokok, bersenam, jogging, menyanyi, baca surat khabar dan sebagainya. Boleh dikatakan tandas itu ada seribu macam kegunaannya. Kalau nak buat majlis pun boleh. Begitu la kehebatan tandas...hehe

Lupa nak tutup kepala. Hal ni aku dah bincang dah dalam entry yang dulu. Memang kita digalakkan untuk tutup kepala bila masuk ke tandas. Kata orang, bila tak tutup kepala. Setan akan berak atas kepala. Lama-kelamaan kita akan jadi bengap...
Sumber: http://justkhairy.blogspot.com/2011/01/perkara-terlupa-bila-masuk-tandas.html

Petikan 4:
Manakala sunnah Rasulullah s.a.w ketika masuk ke tandas mesti melangkah dengan mendahului kaki kiri dan keluar tandas dengan mendahului kaki kanan. Tandas adalah tempat yang kotor berbanding dengan dunia diluar tandas jadi semestinya jangan kita memuliakan tandas tetapi mesti memastikan tandas sentiasa bersih.
Sumber: http://denaihati.com/sunnah-rasulullah-keluar-masuk-masjid-dan-tandas

Petikan 5:
Qada Hajat atau Buang Air terbahagi kepada tiga hukum:
1. Cara yang haram.
2. Cara yang makruh.
3. Cara yang sunat.
Sumber: http://www.al-kauthar.lot3398.com/bimbingan-fardhu-ain/bab-4-hukum-qada-hajat/4-hukum-qada-hajat.html

Petikan 6:
--17. Do'a Masuk Tandas
Allaahumma innii a'uudzubika minal khubutsi wal khabaa'itsi.
Artinya : Ya Allah, aku berlindung pada-Mu dari syaitan besar laki-laki dan betina. (HR. Bukhari dan Muslim)
--18. Do'a Keluar Tandas
Ghufraanaka. Alhamdulillaahil ladzii adzhaba 'annjil adzaa wa'aafaanii.
Artinya : Ku memohon ampunan-Mu. Segala puji bagi Allah yang telah menghilangkan penyakitku dan telah menyembuhkan/menyelamatkanku. (HR. Abu Daud)
Sumber: http://www.al-azim.com/~beringin/agama/doa.htm

Petikan 7:
Doa Masuk Tandas: Allahumma inni a'udzu bika minal khubutshi wal khabaa'its.
Ertinya: Ya allah, sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu dari godaan syaitan lelaki dan syaitan perempuan.

Doa Keluar Tandas: Ghufranaka alhamdulillahi ladzi adzhaba' anniil adzaa wa'aafaanii wa abqaa maa yan fa' unii.
Ertinya: Dengan menhharap ampunan-Mu, segala puji bagi Allah yang telah menghilangkan kotoran dari badanku. yang telah menyelamatkan aku dan yang telah mensisakan yang bermanfaat bagiku.
Sumber: http://kartunhariini.blogspot.com/2010/01/diari-mukmim-amalan-sepanjang-sehari.html

No comments:

Post a Comment