Sunday, December 11, 2011

Kayuhan Hijau Gunung Senyum - Batu Sawar

 1. Seterusnya kembara Kayuhan Hijau ke Gunung Senyum telah sampai ke Perpustakaan Desa Batu Sawar. Ini adalah perpustakaan yang ketiga yang adal dalam laluan ke Gunung Senyum (Perpustakaan Desa Bintang, Teluk Sentang dan Batu Sawar)
2. Kononnya mengikut dongeng orang Melayu, Sang Kelembai merupakan makhluk yang tinggal di dalam hutan jauh dari penempatan manusia. Sang Kelembai dikatakan memiliki ‘kuasa sakti’ yang boleh menyebabkan apa yang ditegurnya akan bertukar menjadi batu.

Patu suatu ketika, Sang Kelembai dipercayai telah lalu di Sungai Pahang dan terlihat sebuah sawar, iaitu alat tangkapan ikan di tengah sungai. Sang Kelembai yang merasakan sawar tersebut mengganggu laluannya lalu menyumpah sawar tersebut. Akibatnya, sawar itu bertukar menjadi batu. Nama Kampung Batu Sawar diambil bersempena batu sawar ini. Pengunjung boleh datang dan melihat sendiri batu sawar ketika air sungai surut.

Harap-harap kita tak terserempak dengan Sang Kelembai semasa mengayuh. Kalau masih was-was bacalah " Doa masuk dan keluar tandas Sebagai Pendinding Semasa Mengayuh Basikal "

No comments:

Post a Comment