Tuesday, July 15, 2014

Aminuddin Sulaiman di Chiang Mai Thailand 2014

 01. Sedia membantu sedia berkhidmat.
 02. Papan tanda The Memorial Stupa King Narasuan The Great. Setiap 25hb Januari disambut sebagai hari peringatan untuk Raja Naresuan. Baginda adalah raja yang menjadi wira bagi Thailand. Baginda dianggap legenda kerana peperangan bergajah. Baginda berjaya menewaskan putera mahkota Burma semasa peperangan tersebut. Berlaku pada tahun 1592. Maka ianya dingati sebagai Hari Tentera Diraja Thai. Orang berkumpul di tempat-tempat suci untuk sembahyang. Setiap pangkalan tentera mempunyai patung baginda.
03. Global Positioning System (GPS) adalah integrasi yang menghubungkan rangkaian satelit pada orbit bumi bagi pemetaan posisi jalan darat, udara dan laut. Satelit ini asalnya bertujuan bagi kegunaan tentera yg dibangunkan oleh Jabatan Pertahanan Amerika, ia dikenali NAVSTAR GPS. Satelit GPS pada orbit tetap berfungsi dalam apa jua cuaca, 24jam tanpa henti, sepanjang tahun. Satelit GPS berpusing 2 kali sehari pada paksi dan orbit dan menyimpan masa & kedudukan Latitud dan Longitud. Maklumat ini dihantar (transmit) secara berterusan secara langsung (real time) kepada alat penerima (receiver) bagi menetapkan kordinat didaratan. Penerima akan menafsirkan maklumat koordinat yg diterima kepada program (aplikasi GPS). Aplikasi ini pula akan menterjemahkan kedudukan dalam bentuk peta lokasi sebagai panduan pengguna.

10 perkara menarik di Chiang Mai adalah:

1. Makanan taradisional mee Khao Soi
2. Taman negara Ob Luang National Park dan Doi Inthanon National Park
3. Mendaki Gunung Doi Suthep yang memiliki 300 anak tangga
4. Melawat kampung Mae Klang Luang dan "hidden waterfall".
5. Melawat bazaar malam di Chang Klan Road, Saturday Walking Street di Wualai Road, Sunday Walking Street di Ratchadamnoen Road.
6. Melihat sambutan hari-hari penting seperti Songkran, water fight dan Tha Pae Gate.
7. Menikmati suhu sejuk 20 C (68 F)
8. Jalan raya Mae Hong Son Loop 600-kilometer yang bermula di Chiang Mai, Pai, Mae Hong Son, Mae Sariang dan kembali ke Chiang Mai.
9. Merasai ketenangan kehidupan masyarakat Chiang Mai
10. Menikmati pemandangan dari udara melalui "Balloon Adventure Thailand".

Rujuk: http://edition.cnn.com/2014/05/28/travel/bourdain-chiang-mai/

No comments:

Post a Comment