Tuesday, July 22, 2014

Aminuddin Sulaiman bersama Pelumba Malaysia di Chiang Mai Thailand 2014


 01. Bila membicarakan latihan berbasikal berprestasi tinggi banyak perkara yang perlu di pertimbangkan. Dalam pengalaman saya berkursus dengan berbagai instructor dari luar Negara khusus dari Barat ramai yang  mengatakan:-
 02. Seorang pelumba perlu banyak berkayuh, lagi banyak km, lagi kuat kaki seseorang pelumba itu
 03. Pelumba di Asia rata-rata kurang berkayuh dan kurang km pada kaki mereka dan sebab itulah prestasi mereka jauh ketinggalan berbanding  pelumba Eropah.
 04. Pelumba Eropah terutama professional berkayuh sejauh 35,000 km- 45,000km setahun.
 05. Perkara diatas hanya menyentuh satu perkara sahaja dari segi latihan, sedangkan terlalu banyak perkara yang perlu di ambil kira.
 06. Sebenarnya melalui pengalaman dan pembelajaran secara rasmi dan tidak rasmi, banyak perkara atau pengetahuan yang saya timba dan ingin saya kongsi bersama orang-orang yang ingin mendengarnya atau berminat.
 07. Senario di Malaysia ini masalahnya terlalu ramai orang yang berlagak pandai, atau rasa mereka sudah terlalu pandai dengan sekadar mereka mengetahui atau mahir sesuatu perkara sahaja dalam latihan berbasikal.
 08. Orang sebegini sering mempengaruhi orang ramai (pengikut sukan berbasikal) agar mengikut cara atau teknik mereka.
 09. Keadaaan ini sebenarnya akan merosakkan generasi sukan berbasikal di Malaysia, kerana banyak sangat ajaran atau fahaman songsang yang boleh membuat orang ramai terkeliru.
 10. Ini boleh membantutkan perkembangan sukan berbasikal di Malaysia.
 11. Selepas Azizul siapakah lagi pelumba yang setaraf dengannya selepas ini?
12. Senario di Malaysia juga biasanya orang akan terpengaruh kepada perkara-perkara yang popular, contoh seperti iklan produk kesihatan, atau trend tertentu yang menjadi ikutan.

Sumber gambar dan text: Aminuddin Sulaiman Jurulatih Malaysia.
Rujuk: http://lamanbasikal.blogspot.com/2011/12/pertama-prinsip-latihan-basikal.html

No comments:

Post a Comment