Sunday, January 1, 2012

Bandar Mesra Basikal Di Dunia - Copenhagen

3. Copenhagen, Denmark

Copenhagen telah dinamakan oleh Forbes sebagai 'Top Ten Places To Live In Europe'. Copenhagen juga 'ibu' kepada program basikal yang paling berjaya didunia. Hampir semua orang Denmark mempunyai basikal, dan Copenhagen telah dikenali sebagai 'The City of Bikes'. Copenhagen membelanjakan antara $10 juta dan $20 juta setahun untuk penambahan dan penambahbaikan infrastruktur basikal.




Visit Denmark (denmark-pictures.com)


Pada masa ini 32% pekerja basikal untuk pergi bekerja. 50 peratus berpendapat mereka berbasikal untuk ke tempat kerja kerana ia adalah cepat dan mudah. Laluan basikal di bandar ini adalah meluas dan digunakan dengan baik. Laluan basikal sering dipisahkan daripada laluan utama lain-lain kenderaan dan kadang-kadang mempunyai sistem isyarat mereka sendiri. Telah ada satu kejiranan iaitu 'The Totorious Commune Christiania', iaitu bandar yang benar-benar bebas kereta. Di tempat ini, kereta dikenakan bayaran $5 sejam bagi bayaran meletak kereta, keadaan ini menjadikan penggunaan basikal lebih menjimatkan.

Bandar menyediakan basikal awam yang boleh didapati di seluruh kawasan bandar dan boleh digunakan dengan deposit sebanyak 20 Kroner, wang anda akan dikembalikan setelah anda kembali basikal rak basikal.

sumber:
http://www.virgin-vacations.com/11-most-bike-friendly-cities.aspx

No comments:

Post a Comment