Friday, February 3, 2012

Sistem Kongsi Basikal

Sistem Kongsi Basikal (Bike Share) adalah perkhidmatan basikal disediakan untuk kegunaan secara dikongsi dengan individu-individu yang tidak memiliki basikal. Sistem Kongsi Basikal (Bike Share) boleh dibahagikan kepada dua kategori umum:  
1. "Community Bike programs - Program Berbasikal Masyarakat" anjuran kebanyakannya oleh kumpulan-kumpulan masyarakat tempatan atau organisasi bukan keuntungan; dan  
2. "Smart Bike programs - Program Pintar Berbasikal" yang dilaksanakan oleh agensi-agensi kerajaan, kadang-kadang dalam perkongsian awam-swasta. 

Konsep utama Sistem Kongsi Basikal (Bike Share) adalah untuk menyediakan akses percuma atau mampu milik basikal untuk melakukan perjalanan yang jarak dekat di kawasan bandar. Ianya sebagai alternatif kepada pengangkutan awam atau kenderaan persendirian yang bermotor, sekali gus mengurangkan kesesakan lalu lintas, bunyi bising dan pencemaran udara. Sistem perkongsian basikal juga dianggap sebagai usaha untuk menyelesaikan masalah "last mile" (kilometer terakhir) yang menyambung pengguna ke rangkaian transit awam.

Ia telah dianggarkan bahawa pada tahun 2010, terdapat lebih daripada 200 skim seperti itu yang beroperasi di seluruh dunia. Pada tahun 2010 pula terdapat lebih 300 bandar menawarkan program
Kongsi Basikal (Bike Share).

Bagi Malaysia umumnya, masih jauh untuk mencapai tahap Kongsi Basikal (Bike Share). Ada proses evolusi yang Malaysia perlu lalui sebelum mencapai tahap ini. Bandar-bandar tersebut telah melalui proses-prose tersebut dan akhirnya mereka sampai ke tahap Kongsi Basikal (Bike Share). Apabila program Kongsi Basikal (Bike Share) mereka dijalankan, masyarakat mereka menerima dan menggunakan dengan sepenuhnya kerana mereka benar-benar berminat dan amat memerlukannya.

Jika Malaysai memilih untuk terus melompat ke tahap Kongsi Basikal (Bike Share) mungkin kerajaan akan membazirkan wang kerana masyarakat Malaysia belum benar-benar bersedia dan belum benar-benar memerlukan basikal sampai ke tahap nak Kongsi Basikal (Bike Share).

Proses yang perlu dilalui oleh masyarakat kita di Malaysia telah diceritakan dalam Laman Basikal ini. Tetapi tidak salah juga jika ada pihak yang ingin mencuba. Keadan yang seakan-akan mungkin telah ada tetapi kita perlu tunggu hingga kita benar-benar mencapai tahap Kongsi Basikal (Bike Share).

LINKS:
1. http://en.wikipedia.org/wiki/Bicycle_sharing_system
2. http://bike-sharing.blogspot.com/
3. http://news.nationalgeographic.com/news/energy/2011/06/110607-global-bike-share/
4. http://www.bikeshareworld.com/ [KLIK]
5. http://gigaom.com/cleantech/10-city-bike-sharing-networks-to-watch/
6. http://www.greenprophet.com/2011/12/bike-sharing-middle-east/
7. http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,1813972,00.html
8. http://www.obisproject.com/palio/html.run?_Instance=obis (Optimising Bike Sharing in European Cities)
9. http://athenadr.wordpress.com/2010/03/22/bike-sharing-innovation-efficiency-design-and-technology/

 Singapore
1. http://cyclinginsingapore.blogspot.com/
2. http://isuda.org/blog/2011/10/isuda-bike-sharing-%E2%80%93-increase-transport-mode-share-of-train-and-bus/
3. http://gs2050.wikidot.com/green-transport
4. http://www.straitstimes.com/BreakingNews/Singapore/Story/STIStory_736003.html (Public bike sharing is making a comeback in Singapore)
5. http://cycling.webs-sg.com/
6. http://singapore.angloinfo.com/af/666/singapore-bicycles-and-bike-hire.html


No comments:

Post a Comment